Saturday, August 3, 2013

Pemangsa Rumah Burung Walit

Mengatasi masalah pemangsa dalam rumah burung walit.

Ancaman atau ganguan yang selalu terdapat didalam rumah burung walit. Apakah musuh-musuh tersebut dan bagaimana untuk mengatasinya.

Masalah terbesar rumah burung walit ialah manusia. Pencuri atau perompak adalah pemangsa utama. Pencuri sarang burung walit bukan pencuri biasa. Mereka adalah profesional. Mereka bukan sahaja datang dengan kereta mewah tetapi dengan peralatan canggih juga. Membawa alat pemotong gas untuk memecah masuk pintu besi. Oleh itu pintu besi seharusnya dilapisi dengan plywood tebal didalamnya supaya pemotong gas ini tidak berfungsi. Didalam rumah walit seharusnya tidak ditinggalkan tangga yang memudahkan pencuri memungut sarang. Pencuri juga boleh masuk melalui lubang masuk burung mengunakan tali ala spiderman. Oleh itu design lubang masuk seharusnya menyulitkan pencuri memboloskan diri melalui lubang ini.



Bila mengupah pengawal keselamatan hendak terdiri dari mereka yang mempunyai integriti dan berkebolehan. Jika mampu disarankan juga pemilik rumah burung walit menggunakan kaedah kebatinan untuk tujuan tersebut.

Pemangsa semulajadi bagi burung walit terdapat dalam dua keadaan. Pertama pemangsa anak-anak burung dan induknya. Kedua adalah pemangsa sarang burung walit. Cicak, lipas, dan semut adalah pemakan sarang burung walit. Ini dapat diatasi dengan pengunaan racun dan membersihkan tempat pembiakan pemangsa ini. Tikus adalah masalah utama kepada rumah walit yang bersambung dengan rumah kediaman. Penggunaan racun tikus dapat membantu masalah ini. Tetapi belum tentu terjamin kerana lama-kelaman racun tidak lagi dimakan oleh tikus rumah. Penutupan lubang kecil yang mungkin dapat dibolosi oleh tikus adalah kaedah yang terbaik. Bagi rumah burung walit yang dindingnya dilapisi oleh polisterin perlu berhati-hati kerana tikus dapat menyelinap dalam polisterin ini.




Helang, sesewah, burung hantu, biawak, ular adalah pemangsa burung yang sukar dikawal. Cara terbaik untuk mengawalnya ialah dengan menembaknya menggunakan pemburu upahan. Pemangsa ini perlu dijauhi dari kawasan rumah burung walit. Bagi mengatasi biawak tidak ada masalah sangat. Rumah burung boleh di tanpal dengan zink atau aluminium dikelilingnya agar biawak tidak boleh memanjat melalui dinding.


No comments:

Post a Comment