Monday, August 19, 2013

Seminar - Info awal

PROGRAM MEMPERKASA USAHAWAN MELALUI TEKNOLOGI E-PEMBAYARAN BERSAMA BANK NEGARA MALAYSIA

(8.30 PAGI - 1.00 PETANG)

HOTEL SERI MALAYSIA, KANGAR

PENGENALAN E-PEMBAYARAN




Online Shopping
(Beli belah dalam talian)

Pembayaran elektronik adalah satu cara yang sangat mudah. Anda tidak perlu mencatat sebarang pemeriksaan, guna kad kredit ataupun membuat kawalan wang. Apa yang anda perlu lakukan adalah memasukan maklumat seseorang kepada pelayar Web anda dan klik tetikus anda. Jadi, tidak menjadi suatu perkara yang ganjil apabila suatu hari nanti rakyat mengubah untuk menggunakan pembayaran secara elektronik sebagai alternatif untuk menghantar cek melalui email.

Kaedah dan jenis-jenis e-pembayaran

Didalam e-pembayaran, terdapat banyak cara untuk pembayaran bukan tunai yang tidak melibatkan cek kertas. Kaedah e-pembayaran termasuklah kad kredit dan kad debit. Rangkaian E-money dan ACH (Automated Clearing House). Sistem ACH mengandungi deposit terus, debit terus dan pemeriksaan elektronik (e-checks).



Untuk semua kaedah e-pembayaran, terdapat 3 bentuk utama bagi transaksi iaitu:

Pembayaran pelanggan-ke-pembekal biasanya digunakan apabila anda membeli belah dalam talian didalam laman e-dagang, contohnya amazon.com. klik pada ikon beli belah, maklumat kredit kad anda dan klik pada butang semak keluar. Laman tersebut akan memproses maklumat kad kredit anda dan email akan dihantar bagi memberi maklum balas terhadap pembayaran yang telah diterima.

Ada sesetengah laman web yang menyediakan e-checks yang membolehkan anda menyemak maklumat  kad kredit anda. Jika ingin membuat pembayaran menggunakan e-check, anda perlu memasukkan nombor akaun dan nombor bank. Vendor akan membenarkan pembayaran melalui bank pelanggan, samada melalui pemindahan wang elektronik (EFT) atau mencetak cek berkenaan dan menghantarnya melalui mail kepada vendor.

Anda membuat proses pembayaran berulang-ulang kali kepada pelanggan-ke-pembekal apabila anda membayar bil melalui transaksi debit terus  daripada semakan akaun anda atau caj dikenakan terus ke debit kad. Rancangan pembayaran seperti ini biasanya ditawarkan kepada syarikat insuran kereta, syarikat telefon dan syarikat pengurusan pinjaman. Beberapa kontrak jangka panjang (seperti kebanyakan pusat-pusat gym atau bina badan) memerlukan pelan pembayaran automatik seperti ini.

Untuk menggunakan pembayaran automatik bank-ke-pembekal, bank anda seharusnya menawarkan pembayaran bil secara dalam talian. Anda log masuk ke laman web bank tersebut, kemudian masukkan maklumat pembekal dan membenarkan bank anda melakukan transaksi pindahan wang secara elektronik terus daripada akaun anda untuk membayar bil dan sebagainya. Kebiasaannya, anda dibenarkan untuk melakukan pembayaran secara manual pada tiap-tiap bulan atau memilih untuk membenarkan sistem tersebut melakukannya secara automatik pada setiap tarikh yang ditetapkan.

Faedah e-pembayaran

E-pembayaran akan memudahkan pengguna. Dalam kebanyakan kes, anda hanya perlu memasukkan maklumat akaun seperti nombor akaun dan alamat.kemudian maklumat tersebut akan disimpan kedalam data pelayan web server. Apabila anda ingin log masuk ke dalam akaun, anda perlu masukkan katalaluan beserta dengan kata kunci. Sebarang transaksi yang dilakukan adalah sangat mudah dan anda hanya perlu memastikan bentuk pembelian dan proses tersebut selesai.

E-pembayaran telah mengurangkan kos pengurusan perniagaan anda. Lebih banyak anda melakukan proses pembayaran secara elektronik, maka lebih kuranglah kos  keatas peralatan diatas kertas dan bayaran penghantaran pos laju. E-pembayaran juga membantu syarikat-syarikat untuk mengekalkan pelanggan mereka. Ini kerana pelanggan lebih gemar membuka laman yang boleh memudahkan urusan mereka yang mana maklumat mereka tersedia disimpan.




Perhatian terhadap e-pembayaran

Kelemahan utama e-pembayaran adalah perhatian keatas rahsia dan kecurian pengenalan pengguna. Namun kini terdapat banyak perlindungan terhadap sensitiviti maklumat sulit pengguna.

Anda boleh mempertahankan maklumat peribadi anda daripada dicuri dengan menggunakan perisian perlindungan virus dan peranti keselamatan di komputer anda. Anda juga harus memastikan penghantaran maklumat kad kredit anda ke server sampai dengan selamat. Pelayar internet akan memaklumkan bahawa server adalah selamat untuk digunakan dengan memaparkan kunci atau kekunci ikon. Selain itu, url di laman yang selamat biasanya dicipta dengan menggunakan alamat awalan ‘https’ atau ‘http’. Peruncit biasanya membuat bahagian mereka dengan menggunakan data sulit iaitu membina kod keatas maklumat dan hanya mereka sahaja yang boleh mengubah kod tersebut.



Webcash is secured with the highest level of SSL Certificate encryption.
Webcash dilindungi dengan keselamatan pada peringkat tertinggi dari SSL Certificate encryption.

Ada sesetengah pengguna pula tidak gemar menggunakan e-pembayaran kerana mereka tidak mahu meluangkan masa dengan memasukkan data peribadi di internet dan mereka juga tidak mahu mengingat kata laluan dan kata kunci. Mereka lebih suka menulis angka diatas cek dan masukkan cek tersebut didalam sampul surat.
Bagaimana membina e-payment untuk perniagaan anda

Jika anda mempunyai perniagaan secara kecil-kecilan dan ingin membina pembayaran didalam talian melalui laman anda sendiri, anda harus memilih samada ingin membuat penyelesaian pembayaran dari sumber luar ataupun menguruskannya sendiri. Untuk mereka yang mahu satu penyelesaian semua dalam satu, perkhidmatan seperti webcash telah memudahkan kerja anda untuk menerima bayaran terus dari laman anda. Apabila pelanggan memasukkan maklumat mereka di laman anda, perkhidmatan pembayaran anda akan membenarkan transaksi dan pembayaran wang dibuat ke dalam akaun anda. Caj untuk setiap perkhidmatan akan dikenakan untuk setiap transaksi yang dibuat.



Jika anda memilih untuk membuat secara dalaman (persendirian), perkara utama yang harus anda buat ialah membina pelayan selamat. Dengan cara ini akan membolehkan segala maklumat anda tidak dapat diceroboh oleh orang lain. Secure Socket Layer (SSL)  adalah teknologi yang digunakan untuk data simpanan. Anda boleh memohon SSL untuk mendapatkan sijil dalam talian.

Apabila anda sudah mempunyai sijil SSL, anda perlu mendaftarkan laman anda untuk mendapatkan perkhidmatan pengesahan digital. Sijil pengesahan digital adalah bertujuan untuk mengesahkan kebenaran bahawa laman anda telah menerima maklumat daripada pelanggan. Ini adalah untuk memastikan bahawa laman anda telahpun disahkan dan maklumat pelanggan telah dikodkan.

Apabila anda telah mempunyai pelayan selamat, anda perlu membina atau membeli perisian beli belah yang membolehkan pelanggan memilih produk dari laman anda serta menambah pelanggan anda didalam internet. Apabila pelanggan selesai membuat tempahan, dan mereka menekan butang ‘checkout’, ianya menghubungkan pelanggan ke pelayan selamat dan pelanggan telah memasukkan maklumat kad kredit mereka.



pasteNsell - Simple & Easy Solution to Sell
pasteNsell - Penyelesaian yang mudah dan senang untuk jualan

Proses terakhir ialah anda perlukan satu sistem yang memproses bayaran kad kredit dan menghubungkan akaun rakan niaga dalam internet dengan bank. Perkhidmatan pemprosesan pembayaran kad kredit boleh didapati daripada syarikat-syarikat didalam talian seperti VeriSign.

Syarikat-syarikat tersebut menyediakan satu perisian yang mengesahkan maklumat kad kredit pelanggan anda melalui pelayan selamat anda. Sesetengah perniagaan memilih untuk menerima cek electronik daripada pelanggan.

Webcash telah memperkenalkan “pasteNsell” iaitu satu kaedah yang mudah untuk menerima  bayaran daripada produk yang telah anda jual didalam talian. Kaedah ini adalah bersesuaian bagi rakan niaga yang menjual produk mereka melalui blog, forum, email dan laman web statik.

Rakan niaga yang baru memulakan perniagaan mereka adalah digalakkan untuk mempromosikan produk mereka. Dengan menggunakan perkhidmatan ini, anda akan menerima pembayaran melalui Webcash ePayment Gateway.

No comments:

Post a Comment